ماشین حساب

خرید ماشین حساب

ماشین حساب

خرید ماشین حساب

  • ۰
  • ۰

ماشین حساب یا این که حسابگر یا رایِشگر وسیله‌ای برای انجام محاسبات عددی است . ماشین حساب‌های متفاوت کاربردهای مختلفی دارا هستند . ساده‌ترین آن‌ها فقط محاسبات جمع , تفریق , ضرب و تقسیم را انجام می دهند . ماشین حساب های توسعه یافته تر می توانند گونه های توابع اصلی ریاضی را پیاده سازی نمایند . ماشین حساب‌ های نوین در واقع تلفیقی از ماشین حساب و رایانه می‌باشند و تجهیزات گسترده تر و پر سرعت تری همچون ترسیم نمودار را در اختیار یوزرها قرار می دهند . 

او‌لین ماشینهای آنالوگ در دوران باستان برای محاسبات نجومی استفاده می شدند که از آن جمله می توان به اسطرلاب 100 - 150 سال پیش از به دنیا آمدن مسیح اشاره کرد . در سال 1622 شخصی به‌ نام ویلیام اوترد اولین خط‌ کش محاسبه ( Slide Rule ) را ابتکار کرد . ویلهلم شیکارد در سال 1623 دستگاهی به ‌نام ساعت محاسباتی را ساخت که می‌توان آن را او‌لین ماشین حساب مکانیکی نامید . بیست سال بعد از آن هم پاسکال وسیله به ‌نام «پاسکالین» را برای محاسبه مالیات در فرانسه تولیدکرد . 

پاسکال برای بی نقص کردن فکرش پنجاه مثال مختلف از این ماشین را ساخت کرد . با ماشینی که در سال 1642 ساخت , می‌شد با موفقیت عددهای چند رقمی را با نیز جمع و تفریق کرد . دیدنی است بدانید که پاسکال , ماشین حساب را برای ساده و راحت تر کردن عمل ماموران مالیاتی که در آن زمان فعالیت پدرش نیز بود , ساخته بود . 

در ماشین حساب پاسکال 6 چرخ دندانه دار نصب شده بود و هر چرخ ده دندانه داشت . هر دندانه نمایشگر یکی از ارقام صفر تا 9 بود . این چرخ‌ها طوری در جوار یکدیگر قرار گرفته بودند که دوران کامل یک چرخ , دوران چرخ‌های بعدی به‌اندازه یک دندانه را باعث می‌شد . علاوه بر این , چرخها از راست به چپ به ترتیب نماینده مرتبه‌های یکان , دهگان , صدگان , . . . عدد بودند . سی سال بعداز پاسکال , یک ریاضی دان آلمانی به اسم لایبنیتز در تکمیل نوآوری پاسکال کوشید و ماشینی ساخت کرد که به کمک آن می‌شد اعمال ضرب و تقسیم را نیز انجام بخشید و حتی جذر گرفت . ابتکار لایبنیتز بسیاری از مشکلات فنی ماشین را برطرف کرد و مسیر را برای تکامل این ماشینها بازنمود . با این وجود , مسئله ماشینهای اکانت سالها به بوته فراموشی سپرده شد و تنها صاحبان صنایع برای ایجاد و رواج این ماشینها کوششهایی انجام دادند . 

  • ۹۶/۱۱/۰۹
  • landika blog

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی